Iltalehden artikkelin mukaan kauppojen maksupäätteellä maksaminen ja kanta-asiakkuudet ovat poistumassa pian kokonaan Mobilepayn palvelusta.
Tanskalaisen Danske Bankin luoma MobilePay yhdistyi norjalaisen Vippsin kanssa marraskuussa 2022 muodostaen Vipps MobilePayn, ja vuoden 2023 aikana niiden toiminnot on yhdistetty. Toiminnot siirtyivät Vippsin teknologia-alustalle, ja tulevaisuudessa kaikki maksamisen ratkaisut, käyttäjät ja yritysasiakkaat toimivat samalla alustalla.
Vaikka MobilePayn toiminnassa ei ole vielä näkynyt merkittäviä muutoksia, niitä on luvassa pian erityisesti kaupassa maksamisen ja kanta-asiakkuuksien hyödyntämisen osalta.

Mikä on Mobilepay?
MobilePay on kätevä ja suosittu mobiilimaksupalvelu, joka helpottaa rahansiirtoja ja maksamista arjen tilanteissa. Tämä innovatiivinen sovellus on suunniteltu tarjoamaan käyttäjilleen helppokäyttöisen tavan hoitaa maksuja, siirtää rahaa ystäville ja perheenjäsenille sekä hyödyntää monia muita käteviä toimintoja.
MobilePayn avulla voit maksaa ostoksesi kätevästi älypuhelimellasi ilman tarvetta käteiselle tai kortille. Monet kaupat ja verkkokaupat tukevat MobilePay-maksuja, mikä tekee ostosten tekemisestä entistä sujuvampaa.
Voit lähettää rahaa ystävillesi tai perheenjäsenille helposti vain heidän puhelinnumeronsa avulla. Tämä on erinomainen tapa jakaa kustannuksia, esimerkiksi yhteisten illallisten tai lahjojen ostamisen yhteydessä.
MobilePay tarjoaa mahdollisuuden liittää kanta-asiakaskortit sovellukseen, jolloin voit hyödyntää erilaisia alennuksia ja etuja ostoksissasi.
Mobiilimaksut ovat turvallisia, sillä voit suojata MobilePay-sovelluksesi tunnusluvulla tai sormenjäljellä. MobilePayn avulla yritykset voivat vastaanottaa maksuja helposti ja tarjota asiakkailleen kätevän maksutavan.
Mitä tapahtuu seuraavaksi?
MobilePay-sovelluksen käyttäjille on annettu tiedoksi, että alkaen 2. lokakuuta 2023 ja sen jälkeen ei enää ole mahdollista aktivoida uusia kanta-asiakkuuksia (Bonus, K-Plussa ja Frank) MobilePay-sovelluksessa. Viestissä selitetään, että jos käyttäjä on aktivoinut yhden tai useamman kanta-asiakkuuden ennen tätä päivämäärää, hän voi hyödyntää niitä tavalliseen tapaan maksutta MobilePayn maksupäätteellä aina vuoden loppuun asti.
Lisäksi tiedotetaan, että MobilePaylla maksaminen maksupäätteellä Bluetooth-yhteyden välityksellä päättyy kokonaan 31.12.2023. Viesti vakuuttaa, että ennen tämän päivämäärän saapumista käyttäjät voivat jatkaa ostosten maksamista MobilePaylla kuten aikaisemminkin.
S-kaupat ja K-kaupat ovat tähän asti olleet merkittävimpiä toimijoita MobilePay-maksujen kassoilla. Tämä on mahdollistanut kanta-asiakkuuden tunnistamisen ilman erillisiä toimenpiteitä MobilePay-sovelluksen käytön yhteydessä.
MobilePay-sovelluksen avulla on ollut mahdollista käyttää S-Etukorttia ja Plussa-korttia iPhone-laitteilla, vaikka näitä kanta-asiakkuuksia ei muuten voikaan liittää mobiilimaksuihin. Android-puhelimissa S-Etukortin ja Plussa-kortin voi nyt liittää käyttöön NFC-lähiyhteyden kautta, hyödyntäen S-ryhmän ja K-ryhmän omia ratkaisuja.
MobilePay on erittäin suosittu palvelu Suomessa, jolla on yli 2 miljoonaa käyttäjää. Se tarjoaa mahdollisuuden niin henkilöiden väliseen maksamiseen kuin yrityksille suuntautuviin maksuihin. Verkkokaupoissa ja sovelluksissa MobilePay säilyy edelleen yhtenä maksutapana.
Viime vuonna Suomessa MobilePayn avulla suoritettiin yli 110 miljoonaa maksutapahtumaa, ja yrityksiin suuntautuvien maksujen kokonaissumma ylitti miljardin euron.
MobilePay tutkii vaihtoehtoja tuoda nämä ominaisuudet uuden MobilePay-sovelluksen käyttäjille. Yhtiö ilmoittaa harkitsevansa myös mahdollisuutta jatkaa yhteistyötä lähitulevaisuudessa. Jännityksellä siis jäämme seuraamaan, millainen uusi maksutapa eri palveluineen tästä vielä muokkaantuu jatkossa.
Lue myös: Kortilla maksaminen kassoilla muuttuu